Snad každý, kdo má děti, ví, že jakýkoliv trénink je potřeba občas provádět velmi nenápadně. Obzvláště u mluvení a vyslovování některých zpropadených hlásek. Když děti činnost baví, vydrží u ní déle a výsledky jsou pak samozřejmě i efektivnější. Navíc se k ní budou rádi vracet.Na cokoliv, co s dětmi chceme trénovat či procvičovat, je tedy lepší vymyslet nějakou zábavnou aktivitu či využít hračky či hry pro rozvoj kýžené dovednosti určené.
Eliášek má hodně ukecanou povahu (aspoň v něčem je to dítě po mně), velkou slovní zásobu, naprosto skvělé porozumění významu toho, co se říká, ale zatím ještě úplně nezvládá všechny hlásky vyslovovat tak, jak je potřeba (největší problémy má kupodivu s hláskou "k"). To je v jeho věku samozřejmě naprosto normální a není potřeba se toho nijak děsit a útokem kontaktovat všechny logopedy v okolí. Bohatě stačí pokračovat v přirozeném rozvoji řeči a motivovat ho k tomu, aby se snažil vyslovovat správně.
Jako naprosto skvělá pomůcka pro celkový rozvoj (nejen) komunikačních dovedností se nám osvědčila hra Pohádkové divadlo Piráti - hra, která je určena pro děti od 3 let. Tuhle hru jsem objednávala na konci února (na eshopu Albi) a od té doby, co dorazila, u nás ještě neuplynul ani jediný den, kdy by si s ní Eliášek nechtěl hrát. Většinou ji vybaluje několikrát denně a vždy poctivě uklízí, aby se k postavičkám náhodou nedostal Tobiášek. O hračky se jinak dělí rád, ale tohle divadlo má Tobi prostě zakázané. A já to respektuji, protože je mi jasné, co by se stalo s figurkami, kdyby se dostaly do ruky (vlastně tedy spíš do pusy) Tobiáškovi.
Hra se skládá z těchto částí:
- dřevěná základna (sestává ze 2 částí a spojí se jako puzzle)
- pozadí - je oboustranné - z jedné strany je namalovaný přístav s lodí, na straně druhé je jen moře s obzorem
- 11 postav (pirátka, 3 mladí piráti, starý pirát, opice, mořská panna, želva, chobotnice, krab a papoušek)
- 10 rekvizit (vlny, palma, ostrov, oheň, mapa, pirátská loď, truhla s pokladem, sudy, rýč a ukazatele)
- 4 hrací kostky (3x kostka rekvizit a postav, 1x akční kostka se slovesy, které určují, co se bude dít)
- pravidla hry
- celá hra je uzavřena v pevné krabici, kam se dá vše po dohrání zase dobře uložit (není to nic náročného, Eliášek to zvládne naprosto s přehledem a úplně sám)
Možností, jak si s divadlem hrát, je samozřejmě nespočet. Kdo znáte dětskou fantazii, tak víte, že jsou ti prcci schopní vymyslet nejrůznější scénáře, možnosti a obměny čehokoliv. Pokud tedy zrovna není chuť hrát hru podle daných pravidel, záleží jen na vás a vašich dětech, co s hrou vymyslíte.
Hra podle předepsaných pravidel
Abyste získaly opravdu jasnou představu o tom, k čemu je hra primárně určena, napíšu vám jednoduchý "návod", jak hru hrát.
Cílem hry je vytvořit ten nejlepší příběh - buď ve spolupráci s dalším hráčem, či hráči, nebo klidně i sám. Hra začíná nejprve sestavením hrací plochy a přidáním 2 z následujících velkých rekvizit - loď, ostrov, palma nebo oceán. Pak už přichází na řadu kostky - jako první je potřeba hodit všemi třemi kostkami postav a rekvizit najednou. Poté je vrženo i akční kostkou a podle toho, co nám padne, začínáme vyprávět jedinečný a originální příběh. Hráč, který házel, tedy zakomponuje do příběhu informace ze všech 4 kostek a poté je na řadě další hráč. Ten opět hodí všemi kostkami a příběh pokračuje tentokrát v jeho režii. Takto se postupuje až do doby, kdy se vystřídají všichni hráči. Hráč, který hru zahajoval má poté možnost rozhodnout, zda bude příběh vyprávěn dál, nebo zda ho ukončí. Hra se hraje obvykle jedno nebo dvě kola.
Naše nápady na ozvláštnění hry:
- výroba dalších rekvizit či postav, které by mohly v příběhu vystupovat
- pojmenování postav (pokud chcete s dítětem trénovat nějakou hlásku, zvolte vhodné jméno pro postavu, třeba takový pirát Břetislav či Mořská panna Sisi dají mnohým dětem pořádně zabrat)
- jakmile se dítě začne učit cizí jazyk, je možné do vyprávění zakomponovat slovíčka z tohoto jazyku (pro začátek třeba jen pojmenování postav a rekvizit), časem je možné celé vyprávění přesunout do cizí řeči (samozřejmě spíše až s většími dětmi)
- činohru změnit na operetu (jednodušší - střídá se mluvené slovo a zpěv) či rovnou na operu
- vytvořit nové pozadí či další kulisy
- vytvoření vlastní mapy pokladu - hledání pokladu může být klidně skutečné, dospělák může hru někde schovat a vymyslet dobrodružnou cestu za hledáním hry - "pokladu", cestou je možné plnit různé úkoly, atd...
Jak hru hodnotíme my
Hodnocení výrobku asi bude zajímat velkou spoustu z vás - naprosto upřímně musím říct, že tohle je jedna z nejlepších hraček, které se nám v poslední době dostaly do rukou. Jako učitelka (přiznejme si, že člověk je svým povoláním lehce postižen i v běžném životě) při vybírání hraček uplatňuji různá hlediska, které chci, aby hračka měla:
- estetičnost - nevím, jak vám, ale mně občas přijde, že některé hračky jsou až neskutečně škaredé, nepovedené a absolutně nekorespondují se skutečností
- funkčnost - chci, aby hračky, které kupujeme domů, nebyly jen samoúčelné, ale aby taky dítě nějak rozvíjely
- normální cena - předražené hračky nekupuji už z principu - je jasné,že každý si pod normální cenou představíme něco jiného, ale konkrétně tato hra stála 449 kč (objednáno přímo tady) a to mi přijde jako adekvátní cena
- kvalita provedení - na některých hračkách člověk vidí, že při jejich výrobě si s nimi nikdo nedal péči (ale to se netýká jen hraček, hodně je to vidět třeba u oblečení), minule jsme dostali dřevěnou hračku, 3 lidi z naší 4 členné domácnosti jsme si vrazili do ruky třísku - asi ani nemusím zdůrazňovat, že hračka letěla rovnou do koše
Piráti moje kritéria splnily na 100 % a velice ráda je doporučím dále. Za mě (i mé děti) bych dala 10 bodů z 10. Opravdu jsem nenašla nic, co bych vytkla. Eliášek je z hračky nadšený, pořád se k ní vrací a to mně osobně přijde jako nejvíc vypovídající hodnota.
Pokud tu mám někoho, kdo hračku máte doma, budu moc ráda, když se do komentáře podělíte o svůj názor:)