pondělí 7. srpna 2017

Čas růží... v kuchyni:)

     Většina žen miluje květiny. Já jsem výjimka. Manžel říká, že je to tím, že prostě nejsem normální a možná že má i pravdu. Kdo jiný by zvažoval, že bude na vlastní svatbě bez svatební kytice? No, nakonec jsem ji měla. A zpětně jsem za to ráda. Ale můj vztah ke kytkám to nezměnilo. Nebo aspoň ne nijak zásadně. Samozřejmě se mi líbí, ale spíš venku, když rostou. Vždycky mi přišlo škoda trhat je do vázy, kde po pár dnech krásy umřou.


     Neříkám, že mě květina nepotěší, ale jsem spíše na ty "trvalejší hodnoty". V poslední době jsem ale zjistila, že z mnoha květin a rostlin se dají připravit neskutečné dobroty. Já vím, pro spoustu lidí to není žádná převratná novina, ale já se k tomu tak nějak dopracovala až na mateřské. A hrozně se mi to zalíbilo.  Ze všeho nejvíc jsem si oblíbila domácí sirupy, šťávy a limonády.  Nejoblíbenějším sirupem pro letošní rok je u nás stoprocentně ten z růží. Že jste o něm ještě neslyšely a neochutnaly ho? Velká škoda. Určitě to napravte, je vynikající. My se po něm můžeme opravdu utlouct - hlavně Eliášek.


Sirup z růží


Potřebujeme:
1,5 litru vody
4 lžičky kyseliny citronové
1 kg cukru (já použila třtinový)
okvětní lístky z růží (čím tmavší budou, tím hezčí a sytější barvu bude mít výsledný sirup)


Postup:

     Několik květů růží necháme nejprve chvíli na vzduchu, abychom dali šanci na život všem broukům a breberkám, které jsme si přinesly nechtíc domů (i když to tak na první pohled vůbec nevypadá, je jich tam vždy víc než dost). Poté otrháme okvětní lístky a dáme je do hrnce. Zalijeme vychladlou převařenou vodou a dbáme na to, aby byly všechny lístky potopené. Nyní přidáme kyselinu citronovou a pořádně promícháme. Přikryjeme pokličkou a necháme louhovat cca 24 hodin.

     Druhý den přecedíme tekutinu přes plátno a okvětní lístky poctivě vymačkáme, abychom z nich dostaly co nejvíce vůně a vody. Nyní postavíme hrnec na sporák, přidáme potřebné množství cukru a během pomalého zahřívání mícháme až do úplného rozpuštění. Hrnec odstavíme dříve, než se voda začne vařit. Tekutinu necháme vychladnout a pak už zbývá jen naplnit do vymytých lahví. Skladujeme v lednici.

     Při podávání ředíme vodou v libovolném poměru - šťáva je poměrně hodně výrazná, takže pro vynikající chuť stačí dát opravdu jen malé množství sirupu. Podáváme vychlazené a ideálně do sklenice přidáme čerstvé bylinky. Skvěle chutná s meduňkou, mátou či bazalkou.

Dobrou chuť!



2 komentáře: