neděle 29. října 2017

Jak se šije teepee – návod od totální amatérky



     Pro sepsání tohoto článku jsem se rozhodla, protože mi stále mnoho z vás psalo o rady na výrobu teepee. Na úvod bych ráda podotkla, že co se šití týče jsem opravdu totální amatér (jediná věc, co jsem kdy ušila, byly indiánské kostýmy na maškarní) – teepee jsem šila podle sebe a je proto možné, že existují jiné postupy, jak to udělat lépe. Nicméně věřím, že tento návod poslouží pro mnohé z vás dobře, neboť si zcela neskromně troufám tvrdit, že naše teepee vypadá hezky a povedeně. Což mi potvrdilo i mnoho lidí, kteří se šití věnují. Toť na úvod a nyní už k samotnému článku. Článek jsem sepsala již před nějakou dobou na Modrém koníkovi a od té doby mám spoustu krásných reakcí od maminek, jež šily podle mého návodu. Takže pevně doufám, že se návod bude hodit třeba i právě vám:)




Potřeby: 
  • 4 tyče délky 160 cm (já koupila násady na koště v domácích potřebách, jedna vyšla na 63 kč) 
  • 2 metry látky, která bude základní (šíře 150 cm) 
  • 1 metr látky na přední ozdobnou stranu teepee (opět ideální šíře 150 cm – ale já si vybrala látku, která se v této šíři koupit nedala, a stačila mi tedy šíře 140 cm) 
  • látka na tunýlky na tyče 
  • množství a vzory látky na doplňky – tady už hrozně záleží, pro co se rozhodnete (já kupovala navíc látku třetí – obyčejnou jednobarevnou tyrkysku na podložku a doplňky, plus jsem brala více i od látek, co jsem vypisovala nad tímto bodem) 
  • šikmý proužek na olemování 
  • třásně (nejsou nutné) 
  • šňůra nebo provaz na svázání tyčí u hotového teepee 
  • nůžky, šicí potřeby, špendlíky, křída na látku,... 

Výše uvedený seznam věcí pro ušití teepee zcela stačí, ale pokud se rozhodnete dělat i doplňky, pořiďte si: 
  • vatelín – na výplň podložky na zem (rozměr cca 1x1 metr ) – já pořídila 1,5 x 2 metry a šikovně jsem  ho poskládala:) 
  • duté vlákno – náplň do polštářků – jedna dávka mi vystačila na 3 pořádně naducané polštářky:) 
  • vlaječky jsem ušila ze zbytků a odstřižků látek – a našila do šikmého proužku 



Postup:


Pozor důležité – až nakoupíte látky, nejprve je všechny vyperte kvůli vysrážení!!!






  • začínáme stříhat – na obrázku vidíte, jak nastříháme základ – pro to potřebujeme látku o rozměrech 2 x 1,5 metru. Vše si pečlivě rozměříme a křídou si nakreslíme, jak budeme stříhat. Zde pozor, opravdu platí přísloví „dvakrát měř, jednou řež“. Když si jsme opravdu jistí, začneme stříhat – doporučuji stříhat pomalu a hlavně pořádně ostrými nůžkami. Nyní máme hotový základní střih






  • přední strana teepee – z vybrané kontrastní látky vystřihneme stejný trojúhelník jako budou ostatní stěny (základna 1 metr, výška 150 cm) 
  • nyní máme všechny stěny vystřižené – z vrchu u všech částí odstřihneme cca 20 cm látky a opět se vrátíme k přednímu dílu stanu - zeshora ustřihneme další část – zde záleží na nás, jak velký chceme mít přední horní ozdobný díl– spodní část rozstřihneme vejpůl , čímž nám vzniknou 2 vchodové části 






  • doděláváme přední stranu teepee – vše si na zemi hezky srovnáme – vznikne nám oboustranná látka – vnější strana bude mít design jako má zbytek stanu, kontrastní látku našijeme dovnitř. Když máme toto hotovo, na přední stranu nahoru našijeme vrchní ozdobnou část. Nyní je přední strana hotová a celý tento díl obšijeme šikmým proužkem (je to tak hezčí a hlavně  to zamezí třepení látky) 
  • nyní si na zemi srovnáme všechny díly vedle sebe tak, jak je budeme sešívat k sobě – mezi každými dvěma díly (nahoře i dole) malinko přistehneme, aby nám vše drželo u sebe. Teď vezmeme opět šikmý proužek a celý spodek i vršek stanu takto olemujeme 






  • Příprava tunýlků na tyče – podle tyčí si nastříháme pruhy látky – délka je stejná jako výška stanových dílů (+ necháme si nahoře i dole asi 1cm rezervu na začištění), šířku měříme tak, aby se dala obalit tyč a zbylo nám něco málo navíc na zašití. 






  • tunýlky sešijeme (viz obrázek) – nejprve rovně černou nití, poté olemujeme kvůli třepení (na obrázku bílou nití). Když máme hotovo, zkontrolujeme, zda se nám do všech tunýlků vejdou tyče. Pokud je vše ok, jdeme všívat do teepee
  • všívání tunýlků do teepee (a tím i sešívání jednotlivých dílů k sobě) – mezi 2 díly teepee vložíme tunýlek na tyč a sešijeme odshora až dolů. Takto pokračujeme i u všech ostatních dílů. A máme HOTOVO:) 





Doplňky

Podložka:
Nejprve zase nastříháme látku, potřebujeme 2 shodné čtverce (rozměr cca 1 x 1 metr + něco malinko navíc na sešití. Čtverce dáme lícovými stranami k sobě a sešijeme ze 3 stran, poté otočíme tak, jak má být, dovnitř vložíme vatelín a sešijeme poslední čtvrtou stranu. Nyní vezmeme jehlu a nit a na několika místech prošijeme– aby se podložka nehrnula na strany). Na rohy podložky našijeme šňůrky, které přivážeme k jednotlivým tyčím pro lepší stabilitu stanu.


Polštářky:
Ze zbytků látek nebo z látky k tomu zakoupené nastříháme čtverce (nebo jakýkoliv jiný tvar podle potřeb a představ) – já dělala čtverce cca 30 x 30 cm a jeden obdélník cca 35 x 20 cm. Opět dáme lícovou stranou k sobě a sešijeme ze třech stran, čtvrtou stranu sešijeme pouze od krajů, prostředek necháme volný a polštářek otočíme. Nyní naplníme dutým vláknem a zašijeme plnící otvor.




Vlaječky:
Ze čtvrtky si vytvoříme šablonu trojúhelníku, kterou nejprve obkreslujeme na látku, poté stříháme. Na každou vlaječku potřebujeme 2 trojúhelníčky látky. Každé dva kousky obrátíme lícem k sobě a sešpendlíme si je. Sešijeme k sobě odvěsny a látku obrátíme – do každého takto sešitého trojúhelníku vložíme čtvrtku pro lepší vzhled a pevnější tvar. Když máme takto vyrobené všechny trojúhelníčky, vezmeme si šikmý proužek a do něj vlaječky všijeme.




Hodně z vás se mě ptalo, na kolik naše teepee vyšlo, takže na závěr malá finanční rekapitulace:
vatelín – 150 kč 
duté vlákno – 80 kč 
4x tyč – á 63 kč = 252 kč 
základní látka – modrý chevron – 2, 5 metru – 325 kč 
indiánská látka – 2 m – 340 kč
jednobarevná látka – 2 m – 240 kč 
šikmý proužek, třásně – cca 200 kč 


Celkové náklady mi tedy vychází  na 1587 kč, je možné, že jsem ještě nějaký malý údaj zapomněla, ale určitě ne na nic zásadního. Stoprocentně se dá dostat i na nižší částku, já jsem si totiž vybrala poměrně drahé látky, dají se pořídit krásné a podstatně levnější. Ušetřit se dá také na doplňcích.



Naše teepee funguje už cca rok a půl a stále patří k těm nejoblíbenějším "hračkám", dokonce bych řekla, že čím je syn starší, tím více a raději ho využívá a tráví v něm čas. A tady možná vidíte proč by to u nás doma bez teepee prostě nešlo:)





Žádné komentáře:

Okomentovat